MODELVLIEGCLUB
''DE STICKS''
* 1937 *

Nu zijn we in het jaar 2017 en bestaan we 80 jaar.
In een artikel reeks willen we terugblikken naar het begin van onze club.
Het begon met de "Bleekvlieger'' dat was de naam van de club en ons veld heette “De Bleek”.
Later hebben we jaren een clubblad gehad dat heette: “De Bleekvlieger”.
Hoe is het allemaal zo gekomen?
Want het is wel heel bijzonder om in de jaren dertig met modelbouw bezig te zijn.
We gaan terug naar het jaar 1934.

Als jongen van dertien jaar hoorde ik over de opzienbarende vlucht van een DC2 machine van onze KLM.

Zo begint Marinus van de Elsen zijn verhaal.

Marinus v/d Elsen oprichter van onze club geb: 10-02-1921 overl: 21-1-1992

Het was toen groot nieuws De Melbourne race met de “De Uiver”.
We wilden er alles over weten en lazen alles wat er over de luchtvaart geschreven werd.
We fietsten naar Eindhoven naar vliegveld Welschap om daar gaan te kijken naar een DC2 ”De Edelvalk”.
We zagen die kist daar staan en later ook opstijgen, we vonden het geweldig!!!
In een Hangar was een tentoonstelling en daar maakten we al kennis met de KNVvL, die bestond toen al.
Daar lagen blaadjes "De Vliegsport" met mededelingen over de KNVvL en wat denk je….??
Er stond een model zweefvliegtuig!!

Zoiets moesten we toch eens kunnen bouwen.
We begonnen er aan, heel primitief wat latjes uit een plankje gezaagd en de ribben maakten we van karton.
De hele zaak met dun papier bekleed en…. ziedaar ons eerste zwevertje.
Ik maakte een handstart en.....het zweefde mooi over de wei.
Nou toen hadden we de smaak te pakken.

Een paar vrienden hadden alles met belangstelling gevolgd.
We wilden een clubje oprichten en samen nog meer gaan bouwen.
Maar het mocht niet veel kosten, want geld hadden we niet.
Met alles wat we gebruiken konden gingen we aan het bouwen.
Intussen is het eind 1936 geworden en wat we bouwden vloog wel!
Dat waren allemaal handstartjes die een zweefvluchtje maakten van een meter of twintig.
We konden niet vanaf een hoogte starten!!
Het enthousiasme was er niet minder om.
Dus werd er driftig verder gebouwd.
Een stuk of zeven waren er inmiddels vlieg klaar in een club van acht leden.

Het was in 1937.
De contributie werd vastgesteld op 10 cent per week.
Piet van den Heuvel werd secretaris en penningmeester dat werd dus een zware functie ik (Marinus) bouwleider.

Piet v/d Heuvel medeoprichter geb: 4-8-1922 overl: 5-7-2005

We wilden ook lid worden van de KNVvL maar dat koste vijf gulden per lid per jaar, daarom werden er maar twee lid.
We hadden ook al iets gelezen over het omhoog trekken met een lijn.
Daar waren de door ons gebouwde zwevertjes toch niet goed genoeg voor (veel stukken)…. MAAR WE GINGEN DOOR!!
We kregen het blad Avia (KNVvL) daarin stond een advertentie van een boekje "een modern modelvliegtuig" kosten 1.20.

De Specht en die werd al met balsa hout gemaakt en met een rubbermotor aangedreven.
In het blaadje "vliegsport" vonden we een adres van de firma Adar in Den Haag.
Daar maakten we kennis met spanlak, balsalatjes en rubber voor de motor.
Zo konden we de Specht al weer iets moderner gaan bouwen.
Het viel allemaal nog niet zo mee.

De Specht was toch te zwaar en dus moesten we weer aan de slag, maar de dag kwam dat we konden gaan vliegen.
Alle acht leden mee naar een wei en omdat het gras lang was namen we een vier meter lange plank mee maar die lag niet stabiel genoeg in het lange gras.
Wat was de oplossing???...............
Twee jongens gingen bok staan daar de plank op de Specht er op, propeller los!
Doodse stilte!!
De Specht schoot omhoog en maakte een mooie vlucht tot zeker dertig meter hoog en kwam met een mooie glijvlucht weer naar beneden.

Kunnen jullie je voorstellen hoe wij ons toen voelden!!
Het voor ons bijna onmogelijke was gebeurd.
Als voetballers die de beslissende goal hadden gemaakt rolden en tolden we door de wei.
Sommigen gingen van vreugde op hun hoofd staan.
Ik was ook bijzonder blij, we wisten nu dat we op de goede weg waren.
Mevr v.d. Kerkhof de moeder van een van de leden.
Dit moet in de krant!
En de volgende dag stond het in de krant.
MODEL VLIEGTUIG vloog in KELDONK
Het krantenbericht is helaas niet bewaard gebleven.


We moeten zeker ook noemen bovenmeester P. v.d. Linden die in onze club een belangrijke rol speelde.
Hij bezat organisatietalent en hij stelde voor ons een reglement op, zo werden we al een beetje een echte club.
De Specht deed het goed maar was toch te duur voor ons.
We zochten het in goedkopere zwevertjes van een meter spanwijdte, deze werden met een lijn omhoog getrokken.
We besloten maar eens een wedstrijd te gaan houden.
Een neef van ons die goed schilderen kon maakte twee schilderijen van een STINSON vliegtuig, dat was de eerste en tweede prijs.
We waren arm maar wel vindingrijk.
Van een oude wekker maakten we een secondeteller.
Onze eerste wedstrijd was geboren!
Deze eerste wedstrijd van de Sticks werd gewonnen door Frans v.d. Kerkhof en Christ Donkers.

 

Dit is het begin van het ontstaan van "De Sticks" dit jaar gaan we op onze site meer aandacht geven aan de geschiedenis van onze club

De Redactie,
Martien en Jan.